כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

ככל שרכבים חשמליים הופכים פופולריים יותר ויותר, אחת השאלות הנפוצות ביותר שקונים פוטנציאליים שואלים היא כמה עולה לטעון רכב חשמלי. זהו גורם מכריע שיש לקחת בחשבון כאשר מחליטים אם לבצע את המעבר מרכב מסורתי המונע בנזין. כדי לקבוע את עלות הטעינת מכונית חשמלית, חיוני להבין את הגורמים הפועלים, כולל עלות החשמל לקילוואט-שעה (קוט"ש), קיבולת הסוללה של הרכב ויעילות ציוד הטעינה המשמש.

ברוב המדינות, עלות החשמל משתנה בהתאם לאזור ולשעה ביום שהוא נצרך. בנוסף, חברות שירות עשויות להציע תעריפי טעינה מיוחדים לבעלי רכבים חשמליים או תמחור מדורג, מה שיכול לעזור להפחית את עלות הטעינה בבית.

הבנת טעינת רכב חשמלי

כאשר בוחנים את השימוש בכלי רכב חשמליים, חיוני להבין את תהליך הטעינה. חלק זה יבדוק את הסוגים השונים של מהירויות טעינה וטעינה הזמינות לבעלי רכב חשמלי.

סוגי טעינה

ישנם שלושה סוגים עיקריים של עמדות טעינה לרכב חשמלי:

  1. טעינה ברמה 1: שיטה זו משתמשת בשקע חשמלי סטנדרטי ומספקת בדרך כלל הספק טעינה של 2-3 קילוואט. טעינה ברמה 1 היא השיטה האיטית ביותר, אך היא גם הנגישה ביותר מכיוון שהיא אינה דורשת ציוד מיוחד.
  2. טעינה ברמה 2: מהיר יותר מרמה 1, טעינה ברמה 2 דורשת עמדת טעינה ייעודית עם הספק בין 3-22 קילוואט. רוב מוסכי המגורים ועמדות הטעינה הציבוריות מציעים טעינה ברמה 2, מה שמספק אפשרות נוחה יותר לבעלי רכב חשמלי.
  3. טעינה מהירה DC: כאפשרות הטעינה המהירה ביותר, טעינה מהירה DC מספקת רמות הספק המגיעות ל-50-350 קילוואט ומעלה. שיטה זו נמצאת לעתים קרובות בעמדות מנוחה בכבישים מהירים ובמקומות מסחריים, והיא אידיאלית לנסיעות ארוכות, ומאפשרת לנהגי רכב חשמלי להטעין את רכביהם במהירות.

מהירויות טעינה

מהירות הטעינה של רכב חשמלי תלויה במספר גורמים, כולל גודל הסוללה, שיטת הטעינה וקיבולת עמדת הטעינה. להלן הערכה גסה של זמני הטעינה עבור שיטות שונות:

  • טעינה ברמה 1: זה יכול לקחת עד 40 שעות או יותר כדי לטעון את הסוללה של רכב חשמלי במלואו, בהתאם לגודלו. שיטה זו מתאימה יותר לטעינת לילה או לכלי רכב עם קיבולת סוללה קטנה יותר.
  • טעינה ברמה 2: בדרך כלל, טעינה ברמה 2 נמשכת כ-4-8 שעות לטעינה מלאה של הסוללה של רכב חשמלי. הזמן המדויק יהיה תלוי בגודל הסוללה של הרכב ובהספק הכוח של עמדת הטעינה.
  • טעינה מהירה DC: בשיטה זו, בעלי רכבים חשמליים יכולים להטעין את כלי הרכב שלהם עד קיבולת של עד 80% תוך 20-60 דקות בלבד. עם זאת, חיוני לזכור ששימוש תכוף בטעינה מהירה DC יכול לגרום לקיצור חיי הסוללה לאורך זמן.

זה חיוני לבעלי רכבים חשמליים בישראל לשקול את אפשרויות הטעינה והמהירויות הזמינות כדי לקבל החלטות מושכלות באיזו שיטה מתאימה לצרכיהם. על ידי הבנת סוגי הטעינה השונים והמהירויות המתאימות שלהם, בעלי רכבים חשמליים יכולים לתכנן את שגרות הטעינה שלהם ולמטב את השימוש ברכב.

חישוב עלויות הטעינה

כאשר קובעים את עלות הטעינת רכב חשמלי, חיוני לקחת בחשבון שני גורמים מרכזיים: צריכת אנרגיה לכל מייל ויעילות הטעינה. סעיף זה מסביר את הגורמים הללו וכיצד הם תורמים לחישוב העלות הכוללת של טעינת רכב חשמלי.

צריכת אנרגיה לכל מייל

צריכת אנרגיה למייל, הנמדדת בקילווואט-שעה (קוט"ש) ל-100 מייל, היא גורם חיוני בקביעת עלויות הטעינת רכב חשמלי. ככלל, לכלי רכב חשמליים יש שיעורי צריכת אנרגיה שונים בהתאם ליצרן ולדגם שלהם. כדי לחשב את העלות ל-100 מיילים, הכפל את נתון צריכת האנרגיה של הרכב החשמלי בתעריף החשמל המקומי.

הנה דוגמה קצרה:

  • צריכת האנרגיה של רכב חשמלי: 30 קילוואט/שעה/100 מייל
  • תעריף חשמל מקומי: 0.5 ₪/קוט"ש

עלות ל-100 מיילים = 30 קילו-וואט/100 מייל × 0.5 ש"ח/קוט"ש = 15 ש"ח

יעילות טעינה

יעילות הטעינה היא גורם חשוב נוסף בעת חישוב עלות הטענת רכב חשמלי. מכיוון שלא כל האנרגיה מהשקע בסופו של דבר מאוחסנת בסוללת הרכב, אחוז מסוים של אנרגיה הולך לאיבוד בתהליך הטעינה. לדוגמה, אם לרכב יש יעילות טעינה של 80%, זה אומר שרק 80% מהחשמל מהקיר הולך לטעינת הסוללה של המכונית.

כדי לקחת בחשבון את יעילות הטעינה, אפשר פשוט להתאים את קצב צריכת האנרגיה בהתאם. אם יעילות הטעינה היא 80%, שיעור צריכת האנרגיה האפקטיבית יהיה:

צריכת אנרגיה יעילה = צריכת אנרגיה ראשונית / (יעילות טעינה/100)

לדוגמה שלנו:

  • צריכת אנרגיה ראשונית: 30 קילו-וואט/100 מייל
  • יעילות טעינה: 80%

צריכת אנרגיה יעילה = 30 קוט"ש/100 מייל / (80/100) = 37.5 קוט"ש/100 מייל

כעת נוכל לחשב את העלות ל-100 מיילים, תוך התחשבות ביעילות הטעינה:

עלות ל-100 מייל = 37.5 קילוואט-שעה/100 מייל × 0.5 ש"ח/קוט"ש = 18.75 ש"ח

התחשבות בצריכת האנרגיה לכל מייל ויעילות הטעינה היא חיונית במתן אומדן מדויק של עלויות הטעינה של רכבים חשמליים. על ידי הבנת הגורמים הללו, המשתמשים יכולים לנהל טוב יותר את הוצאות הטעינה שלהם ולקבל החלטות מושכלות יותר לגבי בעלות על רכב חשמלי.

הוצאות דלק מופחתות

רכבים חשמליים יכולים להציע חיסכון משמעותי בעלויות הדלק בהשוואה לרכבים המונעים בבנזין. עלות הטענת רכב חשמלי משתנה בהתאם לגורמים כמו תעריפי החשמל ויעילות הרכב.

בנוסף להוצאות הדלק הנמוכות יותר, בעלי רכבים חשמליים עשויים ליהנות מעלויות תחזוקה מופחתות, שכן לרכבים חשמליים יש בדרך כלל פחות חלקים מכניים מאשר רכבים מסורתיים המונעים בגז. זה יכול לגרום להוצאות כוללות נמוכות יותר עבור בעלי רכבים חשמליים.

כותב המאמר: סהר אוחיון

כותב ראשי בצוות של חנונים טכנולוגיים

כחובב טכנולוגיה מושבע, כניסתם של הרכבים החשמליים ועמדות הטעינה לשוק, התגלו כמרגשים הרבה יותר מאשר להמתין ליציאתו של האייפון החדש. באתר ספארק פלאג אני אעזור לכם להבין לעומק את העולם המרגש של רכבים חשמליים ועמדות טעינה.

מאמרים מומלצים

מתי מטעינים רכב חשמלי?

בעלי רכבים חשמליים נהנים מהנוחות של טעינת רכבם בבית, יתרון על פני מכוניות מסורתיות המונעות ...

מידע נוסף
עמדת טעינה לרכב חשמלי מומלצת

עמדת טעינה מומלצת לרכב חשמלי + מדריך

לאחר בדיקה של עשרות סוגי עמדות, עמדת הטעינה המומלצת ביותר היא עמדת הטעינה של איוי ...

מידע נוסף