עמדת טעינה כפולה לרכב חשמלי

הפופולריות הגוברת של כלי רכב חשמליים הובילה לביקוש הולך וגובר לפתרונות טעינה הנותנים מענה למספר כלי רכב בו זמנית. עמדות טעינה כפולות צצו כמענה מעשי לצורך זה, המאפשרות למשתמשים להטעין שני כלי רכב חשמליים בו זמנית מבלי להידרש לתשתית חשמל נוספת בביתם או במקומות החניה שלהם.

עמדות הטעינה הכפולות הללו מגיעות בדגמים שונים, כאשר מטענים מסוג Type 2 פופולריים במיוחד בשל יכולתם להטעין רכבים חשמליים בקצב מהיר בהרבה ממטענים ברמה 1. קיימות עמדות המציעות את הנוחות של טעינת שני כלי רכב בו-זמנית, מפצלת את החשמל ביניהם ומפחיתה למעשה את זמן הטעינה.

ככל שרכבים חשמליים ממשיכים לצבור נתח שוק, הביקוש לפתרונות טעינה יעילים ונוחים צפוי רק לגדול. עמדות טעינה כפולות מספקות דרך מעשית למשקי בית ועסקים עם מספר כלי רכב חשמליים לייעל את חווית הטעינה שלהם תוך חיסכון בהוצאות תשתית.

סקירה כללית של עמדות טעינה כפולות

יתרונות ותועלות

עמדות טעינה כפולות לרכבים חשמליים מציעות יתרונות מרובים למשתמשים. ראשית, עמדות אלו מאפשרות טעינה של שני כלי רכב בו זמנית, מפחיתות את זמני ההמתנה ומגדילות את היעילות. זה שימושי במיוחד עבור שטחי מסחר, בנייני מגורים ואזורים עם מתקני חניה מוגבלים.

עם עמדות טעינה כפולות, משתמשי רכב חשמלי נהנים מהירויות טעינה מהירות יותר בהשוואה לעמדות טעינה רגילות. לדוגמה, עמדות טעינה ברמה 2 יכולות להוסיף כ-20 מיילים של טווח לשעה, מה שהופך אותן למעשיות לשימוש יומיומי. עמדות אלו מקלות על חלוקת עלויות בין המשתמשים, ומעודדות אימוץ רחב יותר של כלי רכב חשמליים בקהילה.

תאימות נפוצה לרכב חשמלי

עמדות טעינה כפולות מספקות מגוון רחב של דגמי רכב חשמליים, מקדמות נגישות ונוחות למשתמשים. כדי להבטיח תאימות, עמדות אלו מתוכננות לעבוד עם מחברי רכב חשמליים סטנדרטיים, כגון מחברי Type 1 ו-Type 2 הנפוצים בשוק הישראלי.

יתרה מכך, עמדות טעינה כפולות יכולות להכיל סוגים שונים של טעינה, כגון טעינת זרם חילופין (AC), המכונה גם טעינה ברמה 1 או רמה 2. במערכות אלו, מהפך לרכב ממיר AC לזרם ישר (DC), אשר לאחר מכן מטעין את הסוללה ברמה 1 (שווה ערך לשקע ביתי ישראלי רגיל) או ברמה 2 (240 וולט).

על ידי מתן תאימות לדגמי רכב חשמליים ואפשרויות טעינה שונות, עמדות טעינה כפולות תורמות לצמיחת אימוץ הרכב החשמלי ולפיתוח פתרונות תחבורה ידידותיים לסביבה.

התקנה והגדרה

בחירת אתר

כאשר מתקינים עמדת טעינה כפולה לרכבים חשמליים, מציאת המקום הנכון היא חיונית. בחר מיקום שבו שני כלי הרכב יוכלו לגשת בקלות לכבלי הטעינה. המקום הנפוץ ביותר להתקנת עמדת טעינה הוא בתוך חנייה פרטית מקורה, אך ניתן להקים אותה גם על קיר חיצוני בחוץ. מומלץ לשמור את ההתקנה ליד לוח השירות החשמלי כדי למזער את עלויות החיווט מחדש.

דרישות חשמל

לפני התקנת עמדת טעינה כפולה לרכב חשמלי, חשוב לקבוע את היכולות החשמליות הקיימות בבית. עמדת טעינה של 240 וולט דורשת בדרך כלל מפסק ייעודי של 40 אמפר לשיתוף כוח יעיל בין שני כלי רכב. אם מערכת החשמל הנוכחית של הבית אינה עומדת בדרישה זו, ייתכן שיהיה צורך בעבודות חשמל נוספות.

התקנת עמדת טעינה כפולה כרוכה באבטחת תושבת הרכבה על הקיר, חיבור יחידת הטעינה וחיבורה למפסק הדרוש. ודא שחשמלאי עם ניסיון בטעינת רכב חשמלי מתקין את המכשיר, שכן חיווט שגוי עלול להוביל לסכנות בטיחותיות ולחוסר יעילות.

למרות שבעלי בתים רבים ירצו להתקין עמדת טעינה משלהם, עדיף להתייעץ עם איש מקצוע להגדרה חלקה וללא סיכונים. כמו כן, חיוני להשתמש בעמדות טעינה עם פונקציונליות מובנית של חלוקת חשמל כדי להקצות כוח בין שני כלי הרכב בצורה יעילה.

תהליך טעינה וטכנולוגיה

סוגי מחברים

כאשר מדובר בטעינת רכבים חשמליים, ישנם מגוון מחברים המשמשים בדגמים שונים. כמה סוגים פופולריים כוללים:

  • סוג 1: ידוע גם בשם J1772 או SAE J1772, הוא נמצא בדרך כלל בכלי רכב חשמליים המיוצרים בארצות הברית וביפן.
  • סוג 2: מחבר זה ידוע כ-Mennekes, הוא סטנדרטי בכלי רכב חשמליים אירופאים וישראלים.
  • CCS (מערכת טעינה משולבת): סוג זה משלב יכולות טעינת AC ו-DC במחבר יחיד, ומקצר את זמן הטעינה עבור כלי רכב תואמים.
  • CHAdeMO: מחבר זה פותח ביפן ותומך בטעינת DC מהירה, הנפוצה בכלי רכב חשמליים יפניים.

מהירויות טעינה

ישנן שלוש רמות עיקריות של מהירויות טעינה עבור כלי רכב חשמליים:

  1. טעינה ברמה 1: זה כרוך בחיבור הרכב החשמלי לשקע 230 וולט סטנדרטי, בדומה לאלה המשמשים למכשירי חשמל ביתיים יומיומיים. טעינה ברמה 1 מוסיפה טווח של 6-8 ק"מ לכל שעת טעינה ובדרך כלל נמשכת כ-10-15 שעות לטעינה מלאה של רכב.
  2. טעינה ברמה 2: סוג זה של עמדת טעינה משתמש בשקע 400 וולט ויכול לספק עד 22 קילוואט (kW) של הספק. הוא מוסיף טווח של כ-100 קילומטרים בתוך 3 שעות ונמצא בדרך כלל בעמדות טעינה ציבוריות ובמתקנים ביתיים.
  3. טעינה מהירה או טעינת DC: לעמדות הטעינה הללו יש קצבי הספק גבוהים הנעים בין 50 קילוואט ל-250 קילוואט ויכולות לספק טווח של 250-300 ק"מ תוך 30 דקות בלבד. הם ממוקמים בעיקר באזורים מסחריים, כבישים מהירים ומרכזי ערים לטעינה מהירה ונוחה.

הבנת הסוגים השונים של המחברים ומהירויות הטעינה חיונית לבעלי רכבים חשמליים כדי לנצל בצורה הטובה ביותר את עמדות הטעינה ולמטב את תהליך הטעינה.

כותב המאמר: סהר אוחיון

כותב ראשי בצוות של חנונים טכנולוגיים

כחובב טכנולוגיה מושבע, כניסתם של הרכבים החשמליים ועמדות הטעינה לשוק, התגלו כמרגשים הרבה יותר מאשר להמתין ליציאתו של האייפון החדש. באתר ספארק פלאג אני אעזור לכם להבין לעומק את העולם המרגש של רכבים חשמליים ועמדות טעינה.

מאמרים מומלצים

מתי מטעינים רכב חשמלי?

בעלי רכבים חשמליים נהנים מהנוחות של טעינת רכבם בבית, יתרון על פני מכוניות מסורתיות המונעות ...

מידע נוסף
עמדת טעינה לרכב חשמלי מומלצת

עמדת טעינה מומלצת לרכב חשמלי + מדריך

לאחר בדיקה של עשרות סוגי עמדות, עמדת הטעינה המומלצת ביותר היא עמדת הטעינה של איוי ...

מידע נוסף