כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?

רכבים חשמליים הפכו פופולריים יותר ויותר בשל היתרונות הרבים שלהם, כגון עלויות תפעול נמוכות יותר, פליטת גזי חממה מופחתת ושיפור איכות האוויר. אחת השאלות הנפוצות ביותר לגבי רכבים חשמליים היא כמה זמן לוקח לטעון את הסוללות שלהם. משך הטעינה תלוי במספר גורמים, כולל קיבולת הסוללה, תשתית הטעינה הזמינה וסוג המטען.

ישנן שלוש רמות של תשתית טעינה: רמה 1, רמה 2 ורמה 3. טעינה רמה 1 מתרחשת דרך שקעי חשמל סטנדרטיים ויכולה להימשך עד מספר ימים לטעינת הסוללה במלואה. עמדות טעינה ברמה 2, הנפוצות באזורי מגורים ובעמדות טעינה ציבוריות, מפחיתות משמעותית את זמני הטעינה עם המתח וקצב הטעינה הגבוהים יותר שלהן. זה עשוי לקחת כשמונה שעות לטעון רכב חשמלי טיפוסי מריק למלא באמצעות מטען ברמה 2. לבסוף, עמדות טעינה מהירות ברמה 3, אם הם תואמים לרכב החשמלי, יכולים להיטען עד 80% תוך 15 עד 30 דקות בלבד.

היסודות של טעינת רכב חשמלי

רמות טעינה

כשאנשים טוענים את כלי הרכב החשמליים שלהם, הם יכולים לבחור בין רמות טעינה שונות. רמות הטעינה משתנות במהירות ובהספק.

  • רמה 1: רמת טעינה זו משתמשת בשקע ביתי רגיל (120 וולט בישראל). הוא מספק קצב טעינה איטי של כ-2-5 קילומטרים של טווח לשעת טעינה. זה יכול לקחת עד 24 שעות לטעון מלא של רכב חשמלי טיפוסי.
  • רמה 2: רמת טעינה זו מציעה טעינה מהירה יותר עם הספק בין 220 ל-240 וולט. מטענים ברמה 2 נמצאים בשימוש נפוץ בעמדות טעינה ציבוריות וניתן להתקין אותם גם בבית. הם יכולים לתת טווח של 15 עד 100 קילומטרים לשעה, תלוי בגודל הסוללה של הרכב והספק המטען. טעינה מלאה נמשכת בדרך כלל כ-4 עד 8 שעות עם מטען ברמה 2.
  • רמה 3: הידועה גם בשם טעינה מהירה DC, רמה זו מספקת קצב טעינה מהיר בהרבה. מטענים אלו נמצאים בדרך כלל בעמדות טעינה מסחריות ואינם מתאימים לשימוש ביתי. מטען ברמה 3 יכול לספק 80% מהטעינה תוך 15 עד 30 דקות בלבד, תלוי בגורמים כמו קיבולת הסוללה ותשתית הטעינה.

ציוד לרכב חשמלי

כדי להטעין רכב חשמלי, נהגים צריכים להשתמש במטען לרכב.

ישנם שני סוגים עיקריים של מטענים:

  1. עמדות טעינה נייחות: אלו הן נקודות טעינה קבועות, שנמצאות בעיקר במקומות ציבוריים כמו חניונים, מרכזי קניות ומיקומים ברחוב. הם זמינים ברמות טעינה שונות, ומספקים תעריפי טעינה שונים.
  2. מטענים ניידים: מטענים אלה יכולים להינשא על ידי בעל הרכב ולהשתמש בהם בכל פעם שקיים שקע תואם. ניתן לחבר אותם לשקעים ביתיים רגילים או לעמדות טעינה ברמה 2, מה שמציע יותר גמישות ונוחות לבעלי רכב חשמלי.

הבחירה במטען נייד או נייח תלויה בגורמים כגון הרגלי הנהיגה של הבעלים, סוג הרכב ומיקום. על ידי הבנת היסודות של טעינת רכב חשמלי, בעלים יכולים לקבל החלטות מושכלות לגבי צורכי הטעינה שלהם ולמקסם את היתרונות של כלי הרכב החשמליים שלהם.

גורמים המשפיעים על זמן הטעינה

קיבולת סוללה

אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על זמן הטעינה של רכב חשמלי הוא קיבולת הסוללה. בדרך כלל נמדד בקילוואט-שעה (קוט"ש), קיבולת הסוללה קובעת את כמות האנרגיה שניתן לאחסן ברכב. ככל שקיבולת הסוללה גדולה יותר, כך לוקח יותר זמן להיטען. קיבולת הסוללה משתנה בין דגמי רכב חשמלי, החל מקיבולת קטנה יותר של כ-25 קילו-וואט לגדולים יותר, שמגיעה עד ל-100 קילו-וואט או יותר.

חשוב לציין שמרחק הנסיעה היומי הממוצע הוא בסביבות 31 מייל (50 קילומטרים), כך שעבור נהגים רבים, סוללה טעונה במלואה מספקת די והותר אנרגיה לנסיעות היומיות הרגילות שלהם. המשמעות היא שניתן להפחית את זמן הטעינה אם אין צורך לטעון את הסוללה כשהיא ריקה.

סוג מטען

גורם מכריע נוסף המשפיע על זמן הטעינה של כלי רכב חשמליים הוא סוג המטען שבו משתמשים. מטענים מסווגים לרמות שונות, כאשר כל רמה מספקת מהירות טעינה שונה.

  • רמה 1: מטענים אלו משתמשים בשקע ביתי רגיל (240 וולט בישראל) ומספקים טעינה איטית. קצב הטעינה של מטען ברמה 1 הוא כ-4-6 ק"מ (3-4 מייל) של טווח לשעה. זמן הטעינה של סוללה ריקה יכול לקחת יותר מ-50 שעות, תלוי בקיבולת הסוללה.
  • רמה 2: מטענים אלו הם עמדות טעינה ייעודיות לרכב חשמלי, שנמצאות לרוב במרחבים ציבוריים או נרכשות לשימוש ביתי. מטענים ברמה 2 יכולים לספק טעינה בקצב של כ-20-30 ק"מ (12-19 מייל) של טווח לשעה. עם מטען ברמה 2, ניתן להטעין רכב חשמלי טיפוסי מריק למלא תוך כ-4 עד 12 שעות.
  • מטענים מהירים DC: הידועים גם בתור מטענים ברמה 3, מטענים מהירים של DC מסוגלים לטעון את הסוללה של רכב חשמלי מהר יותר באופן משמעותי ממטענים ברמה 1 ורמה 2. מטענים אלה יכולים להוסיף טווח של 100-150 ק"מ (62 – 93 מייל) תוך 30 דקות בלבד. עם זאת, חשוב לזכור שלא כל כלי הרכב החשמליים תואמים למטענים מהירים DC, ושימוש סדרתי במטענים מהירים יכול להשפיע על אורך חיי הסוללה.

זמני הטעינה עשויים להיות מושפעים גם מגורמים סביבתיים כגון טמפרטורה, תנאי מזג האוויר ומגבלות קצב הטעינה הפנימיות של הרכב. הבנת הגורמים הללו חיונית לבעלי רכב חשמלי כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי תהליך הטעינה וכדי לייעל את זמני הטעינה שלהם ביעילות.

הפחתת זמן הטעינה

בחירת מטען אופטימלית

בחירת המטען המתאים היא חיונית לצמצום הזמן שלוקח לטעון רכב חשמלי. ישנן שלוש רמות של מטענים זמינות, כל אחת מספקת מהירות טעינה שונה:

  • מטעני רמה 1 מוסיפים טווח של שלושה עד שישה מיילים לשעה, מה שהופך אותם למתאימים לבעלי רכבים חשמליים שנוסעים 30 עד 40 מייל ביום או לאלה שרק צריכים למלא את הסוללה שלהם.
  • מטעני רמה 2 מציעים קצב טעינה מהיר יותר, ובדרך כלל מוסיפים 15 עד 25 מיילים לשעה בטעינה. אפשרות זו נוחה יותר לשימוש יומיומי ויכולה להטעין רכב חשמלי במלואו תוך מספר שעות.
  • מטעני רמה 3, הידועים גם כמטענים מהירים DC, יכולים לטעון חלק מכלי רכב חשמליים עד 80% תוך 15 עד 30 דקות בלבד. עם זאת, לא כל כלי הרכב החשמליים תואמים למטענים מהירים אלה, וקצב הטעינה שלהם עשוי להאט כאשר מצב הטעינה של הסוללה (SoC) הוא מתחת ל-10% או מעל ל-80%.

אסטרטגיות טעינה חכמות

יישום אסטרטגיות טעינה חכמות יכול להפחית עוד יותר את זמני הטעינה של רכב חשמלי. חלק מהאסטרטגיות הללו כוללות:

  • טעינה בשעות השפל: נצלו את תעריפי החשמל הנמוכים יותר ואת הביקוש המופחת ברשת החשמל על ידי טעינה בשעות השפל, בדרך כלל בשעות הערב המאוחרות או המוקדמות בבוקר.
  • שימוש בעמדות טעינה ציבוריות: עמדות טעינה ציבוריות מספקות לרוב קצבי טעינה מהירים יותר מאשר שקעים ביתיים רגילים. אתר עמדות טעינה סמוכות ותכנן עצירות טעינה באופן אסטרטגי, במיוחד במהלך נסיעות ארוכות.
  • אופטימיזציה של הרגלי נהיגה: נהיגה בקצב מתון, הימנעות מבלימה ותאוצה אגרסיבית ושימוש בתכונות חסכוניות באנרגיה (כגון בלימה רגנרטיבית) יכולים לעזור לשמור על חיי הסוללה של הרכב החשמלי, להפחית את התדירות של טעינה.
  • ניטור טמפרטורת הסוללה: ביצועי הסוללה יכולים להיות מושפעים מהטמפרטורה, אז שימו לב לטמפרטורת הסוללה והימנעו מקור או חום קיצוניים בעת הטעינה. במידת האפשר, החנה את הרכב החשמלי באזור מוצל או מבוקר טמפרטורה במהלך הטעינה.
  • טעינה לרמה אופטימלית: במקום לטעון את הסוללה במלואה, טען אותה לכ-80%. זה יכול לעזור להאריך את חיי הסוללה, שכן קצבי הטעינה בדרך כלל מואטים באופן משמעותי כאשר ה-SoC של הסוללה הוא מעל 80%.

על ידי בחירת המטען האופטימלי ושימוש בעמדות טעינה חכמות, בעלי רכבים חשמליים יכולים להפחית ביעילות את זמן הטעינה ולמקסם את ביצועי הרכב החשמלי שלהם.

כותב המאמר: סהר אוחיון

כותב ראשי בצוות של חנונים טכנולוגיים

כחובב טכנולוגיה מושבע, כניסתם של הרכבים החשמליים ועמדות הטעינה לשוק, התגלו כמרגשים הרבה יותר מאשר להמתין ליציאתו של האייפון החדש. באתר ספארק פלאג אני אעזור לכם להבין לעומק את העולם המרגש של רכבים חשמליים ועמדות טעינה.

מאמרים מומלצים

מתי מטעינים רכב חשמלי?

בעלי רכבים חשמליים נהנים מהנוחות של טעינת רכבם בבית, יתרון על פני מכוניות מסורתיות המונעות ...

מידע נוסף
עמדת טעינה לרכב חשמלי מומלצת

עמדת טעינה מומלצת לרכב חשמלי + מדריך

לאחר בדיקה של עשרות סוגי עמדות, עמדת הטעינה המומלצת ביותר היא עמדת הטעינה של איוי ...

מידע נוסף